E-mail automation: zo zet jij het in!
Reminder: dit is waarom je e-mailmarketing moet inzetten
Ontwikkelingen binnen jouw onderneming, een grote actie of gewoon ander nieuws wat je wil delen. Met e-mail marketing deel jij dit nieuws met jouw klanten. Met één klik, gaat jouw email direct naar de inbox van jouw klanten. Handig! Maar stel nu dat je het persoonlijker wil aanpakken. Een automatische mail bij een verjaardag óf een kortingscode nadat iemand 5 bestellingen heeft geplaatst. Of gewoon omdat het handig is als iemand een welkomstmail krijgt, zonder dat jij dit handmatig hoeft te doen. Hoe pak jij het dan aan? Dan zet jij e-mail automation in.
Geautomatiseerde e-mailcampagnes? Yes please!
Stel, jij wilt een persoonlijk tintje toevoegen aan jouw e-mailcampagnes. Dan is het absoluut niet nodig om de verjaardagen van jouw nieuwsbriefabonnees op een kalender te schrijven. Dan komt de geautomatiseerde campagne van pas. Die stuurt automatisch felicitaties eruit als er een jarige is. Of als je een nieuwe abonnee hebt, of om welke reden dan ook je een automatische mail eruit stuurt. Super handig toch? Het is dan ook super handig om te weten welke stappen je moet nemen om deze campagne op te stellen.
Een email automation instellen doe je zo
Nu jij dus snapt waarom een geautomatiseerde mail handig is, wil jij natuurlijk ook weten hoe je deze dan instelt. Of je nu gebruik maakt van betaalde programma’s zoals Mailchimp, Spotler of Copernica of een heel ander systeem, er zijn een aantal punten waar jij rekening mee moet houden bij het instellen van een email automation.
Stap 1: voor wie?
Voordat je gaat bepalen wát voor automation jij wil, moet je weten voor wie je hem wil. Bezoekers die nog producten in het winkelmandje hebben. Of juist een campagne met een welkomstactie voor klanten. Afhankelijk van het soort campagne, heb je ook informatie nodig van jouw klanten. Een verjaardag bijvoorbeeld. Houd dit dus in de gaten voordat jij je automation gaat instellen!
Een aantal e-mail automation campagnes zijn:
- Welkomstcampagne
- Verlaten winkelmand campagne
- Een product gekocht in jouw webshop
- Iemand feliciteren op zijn verjaardag
Stap 2: de trigger
Pull the trigger, maar niet zoals je denkt. Deze trigger is namelijk het startsein voor je campagne. Een inschrijving via een pop-up formulier of als iemand iets koopt in jouw webshop kan allemaal een startpunt aangeven. Maar ook als iemand jouw e-mailcampagnes niet opent, kan je hiervoor een email automation instellen. Een startpunt van de trigger kan zijn:
- Interactie met e-mailcampagnes
- E-commerce activiteit
- Data en event gebaseerde informatie
- API
Bepaal daarom vooraf wat jij nodig hebt om jouw automation in te stellen Als dit is ingesteld, komen ze lekker in de flow!
Stap 3: bepaal de campagneflow
De campagneflow laat de reis van jouw mailtje zien. Startent met de trigger, volgt hij hierna een schema wat jij zelf opbouwt. Hierin stel jij de gehele klantreis in zoals wanneer en bij welke voorwaarden een nieuwe mail wordt verstuurd. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een proefstaal aanvraagt. De trigger kan dan vanuit de webshop komen Als diegene na een week nog niets heeft gekocht, gaat er automatisch een follow-up mail uit.
Een goed voorbeeld hiervan is onderstaande flow.
Aan de slag met e-mail marketing
Als jij eenmaal aan de gang gaat met een email automation, wil je niet anders meer. Het is een echte toevoeging aan jouw campagnes. Voor minimale inzet kun je toch maximaal resultaat behalen. Waar wacht je nog op? Start er vandaag nog mee! En… als je hulp nodig hebt, dan helpen wij jou graag met e-mailmarketing!