Strengere regels voor het online adverteren in 2024: Google introduceert Consent Mode V2
Wat is Consent Mode V2
Zoals de naam al doet vermoeden is de Consent Mode V2 de opvolger van Consent Mode V1. Deze Consent Mode is een oplossing vanuit Google die ingaat op de cookie-voorkeuren van jou als gebruiker.
Wanneer jij als gebruiker bepaalde cookies (zoals bijvoorbeeld marketing cookies) weigert, wordt er nauwelijks data verzameld over deze gebruiker. Ondanks deze keuze wordt er een signaal naar de Google diensten gestuurd met de boodschap: “Deze bezoeker wil niet gemeten worden, maar wij zijn wel geïnteresseerd in zijn of haar acties die zij ondernemen na dit bezoek”. Door gebruik te maken van Google’s Consent Mode oplossing helpt Google je alsnog de geweigerde bezoekers te modelleren met behulp van Machine Learning.
Op basis hiervan maakt Google betrouwbare schattingen of een bezoeker actie onderneemt, zoals het invullen van een formulier of het voltooien van een online aankoop. Deze gegevens zijn essentieel om jouw campagnes effectiever en succesvoller te maken.
Voordelen gebruik Consent Mode V2
- Voldoen aan Europese Economische Ruimte (EER) regels voor gegevensverzameling;
- Voorkomen dat belangrijke gegevens verloren gaan wanneer gebruikers geen toestemming geven voor tracking;
- Automatisch de werking van je tags aanpassen op basis van de cookie-toestemming van gebruikers;
- Via Conversion Modeling verloren conversies herstellen van gebruikers die geen toestemming gaven voor advertentiecookies;
- Nieuwe doelgroepen opbouwen in de EER-regio.
Is het gebruiken van Consent Mode V2 écht noodzakelijk?
Consent Mode V2 is wanneer je online adverteert geen keuze meer. Het is een noodzakelijkheid geworden voor adverteerders binnen de Europese Economische Ruimte (EER). Deze nieuwe privacyregelgeving vereist dat grote advertentieplatformen, zoals Google en Meta, toestemming van gebruikers verzamelen om hun advertentiediensten uit te voeren.
Om op deze veranderingen in te spelen en je advertentieprestaties te blijven optimaliseren, zijn er wel een aantal zaken die we dienen uit te voeren voor jou als adverteerder, marketingmanager en/of website-eigenaar.
Wat kan ik als adverteerder doen om in te spelen op de Consent Mode V2?
In 2023 hebben wij op de achtergrond een van de drie belangrijke wijzigingen reeds uitgevoerd. Namelijk het implementeren van het meten van verbeterde conversies binnen de Google ads en Google Tag Manager en het implementeren van de nieuwe Google Analytics omgeving (GA-4).
Een volgende noodzakelijke wijziging is dat we gebruik moeten maken van een betrouwbare Cookiebanner. Google adviseert namelijk actief aan de slag te gaan met een gecertificeerd Consent Management Platform (CMP). Hiermee geven ze eigenlijk aan dat zelfgemaakte cookiebanners niet meer toereikend zijn. Voorbeelden van gecertificeerde CMP’s zijn bijvoorbeeld de bekende CookieBot en nog vele andere (bekijk een volledig overzicht hier). Op basis hiervan maakt Google betrouwbare schattingen of een bezoeker actie onderneemt, zoals het invullen van een formulier of het voltooien van een online aankoop. Deze gegevens zijn essentieel om jouw campagnes effectiever en succesvoller te maken.
Voorbeeld gevalideerde cookiebanner
Onze cookiebanner die voldoet aan de Consent Mode V2:
En nu aan de slag
Zo ben jij voorbereid:
Waar we al een aantal acties op de achtergrond hebben uitgevoerd, dienen we de Consent Mode te gaan implementeren voor jou als adverteerder. Om jouw website of webshop volledig compliant te maken dienen we dus een geautoriseerde Cookiebanner te installeren en in combinatie met Google Tag Manager te configureren.
- Maak je gebruik van een cookiebanner?
Wij beoordelen of deze voldoet. Zo ja, geweldig; jij bent voorbereid op de Consent Mode V2.
- Maak jij (nog) geen gebruik van een geautoriseerde cookiebanner?
Wij zetten dit graag voor je op. Dit doen we in samenwerking met jouw webbouwer en Google Tag Manager. - Zijn hier kosten aan gebonden?
Ja, maandelijks betaal je voor het gebruik van de cookiebanner. Ter voorbeeld: Bij Cookiebot betaal je per verbonden domein tussen de € 7,- en € 50,- per maand, afhankelijk van het aantal webpagina’s.