Hey Marketing_Blog_Advertentiemoeheid

Advertentiemoeheid: wat is dat?

Eindelijk is hij klaar: die prachtige social media advertentiecampagne die op Facebook en Instagram mag gaan pronken. De resultaten zijn goed en het bereik is hoog! Maar na een paar weken merk je dat de resultaten afnemen. Je bereik groeit, maar de klikfrequentie daalt. Geen reden tot paniek! De aanleiding hiervoor is waarschijnlijk advertentiemoeheid bij jouw doelgroep. Simpel gezegd betekent dit dat jouw doelgroep de advertentie te vaak heeft gezien en deze niet meer boeiend vindt. Gelukkig kun je hier gemakkelijk wat aan doen.
Door Rens van den Heuvel Laatst bijgewerkt op 4 september 2024 | Gepubliceerd op 25 februari 2022

Iedereen is wel eens advertentie moe

Dat je moe wordt van telkens dezelfde advertentie is niet zo gek. Na een tijdje weet je écht wel wat dat ene bedrijf doet die je op de advertentie ziet. Je kunt de advertentie bijna dromen en de trigger is weg. Dit herken je zelf, maar is dus ook waar voor jouw doelgroep! Als je dit moment hebt bereikt binnen jouw social media campagne is het tijd voor vernieuwing. Het is daarom goed om te weten wanneer dit moment is aangebroken in de campagne.

Analyseren is daarvoor dé manier! Het is natuurlijk altijd aan te raden om regelmatig je  campagnes eens door te lopen. Zo breng je in kaart waar het mis gaat en op welke onderdelen de campagne wat extra liefde nodig heeft. Als je dit doet, pak je advertentiemoeheid aan en voorkom je dit. Zoals ze ook wel zeggen voorkomen is beter dan genezen, maar hoe zorg je ervoor dat jouw advertentiecampagne uit deze dip komt en er weer helemaal toe doet?

Vernieuw je social campagne

Zoals je nu wel hebt begrepen, is advertentiemoeheid dus écht. Geen fabeltje, maar een feit. Door dit al in te zien, heb je al een belangrijke stap genomen. Hierna kan je namelijk aan de slag gaan met het optimaliseren van jouw campagnes. Probeer en test zelf uit welke van deze tips het grootste effect heeft voor jouw campagne. Het belangrijkste doel: jouw doelgroep actie laten ondernemen!

Een goed begin is het halve werk

Als je jouw (eerste) advertentiecampagne opstelt, moet je sterk beginnen! De eerste indruk van jouw bedrijf bij de klant is ontzettend belangrijk: die moet de klant bijblijven. Denk daarom goed na over hoe jij jezelf en je producten wil neerzetten. Wat wil je laten zien? Je producten of wie je bent als bedrijf? Maak een plan van aanpak voordat je de advertentie opstelt en zorg dat je in die eerste drie seconden jouw doelgroep binnen hengelt.

Optimaliseer voor de mobiele ervaring

Instagram en Facebook zijn populair als mobiele ervaring. Zorg er dus voor dat jouw advertenties geoptimaliseerd zijn voor deze formaten. Kies voor een video die binnen een aantal secondes bondig is en laat zien waar jouw bedrijf over gaat. De eerste drie seconden zijn het belangrijkst! Houd ook altijd rekening met de copy die je toevoegt. Deze moet optimaal zijn voor mobiel gebruik en niet afbreken!

Met content moet je variëren

Als een goede basis gelegd is, wordt het tijd voor verandering. Varieer in je uitingen. Pas na een tijdje de afbeeldingen aan en gebruik andere copy. Vernieuw de advertentie voor een groter bereik. Kies ervoor om dynamische advertenties in te zetten zodat er afgewisseld wordt tussen de opgegeven informatie. Zo kiezen Facebook en Instagram zelf uit welke uiting ze laten zien en blijven zij rouleren met de content die ze hebben om zo de optimale uiting te vinden die bij jouw doelgroep past.

Blijf analyseren

Houd bij elke aanpassing die je doet in de gaten hoeveel en wat het oplevert. De klikfrequentie, het aantal nieuwe volgers of de betrokkenheid van jouw nieuwe klanten. Zo stuur jij zelf op elk moment bij als dit nodig is! En: blijf vooral testen met wat wel en wat niet werkt. Met deze simpele stappen zorg jij ervoor dat die campagne waar je zo trots op bent, lekker blijft presteren!

Wie gaat er aan de slag: jij of wij?

Denk jij nu: “Allemaal leuk en aardig, maar ik vind het toch fijner als iemand me hierbij helpt.” Schakel dan onze hulp in! Hey Marketing helpt jou graag met het samenstellen van relevante social campagnes én zorgt er voor dat deze altijd up-to-date blijven. Waar wacht je nog op? Neem contact met ons op! Dan werken we samen naar mooie resultaten toe.

Door Rens van den Heuvel Laatst bijgewerkt op 4 september 2024 | Gepubliceerd op 25 februari 2022
1
Whatsapp-Hey Marketing
Hey Marketing Online
Kan ik je ergens mee helpen? Stuur me vooral een berichtje. We zijn momenteel gesloten, maar laat gerust een bericht achter.